woensdag, november 26

Paradiso Posters 1968-2008


Afgelopen weekend was ik samen met mijn vrouw, de zus van mijn vrouw en de moeder van mijn vrouw op de platenbeurs in Utrecht. Nu was ik nog nooit geweest en werd ik overspoeld door kilometers vinyl. Dit zorgde voor een ongekend zenuwachtig gevoel wat zich het best laat omschrijven als een junk met 40 pillen in zijn mik en stijf van de spanning op bonnie st clair staat te gabberen.

Goed, na een uur vond ik mijn rust in de vorm van een paar prachtige aankopen, zo kocht ik een goede Chess records plaatjes van mijn grote helden Muddy W en Howlin W en 2 prachtige exemplaren van onze geliefde Toots and the Mayals.

Trots en gelukkig boeide de rest van Japanse persingen mij geen moer en vond ik de familie terug bij een kleine mooie stand van uitgeverij de buitenkant.

De stand werd bemand door stiekum rokende zeer aardige sympatieke kerels die trots hun nieuwe realisatie tentoonstelde in de vorm van geel zwart boek. De familie had zich bij deze stand verzameld door toedoen van de moeder van mijn vrouw die de grote baas van deze uitgeverij erg goed kende.

Met veel liefde ontvingen mijn vrouw en ik een exemplaar van dit geel zwarte boek wat de titel meedroeg “paradiso posters 19868- 2008”. Dit document verteld zoals de titel doet vermoeden de historie van Nederlands grootste poptempel aan de hand van de posters die zijn gemaakt voor de promotie van tourende artiesten.

Het boek bevat de mooiste posters die in 40 jaar voor paradiso zijn gemaakt en zijn meer dan de moeite waard.

kortom: voor de mensen die van grafische vormgeving houden en de paradiso een warm hart toedragen: koop dat boek!

Met dank aan C. van der linden voor dit waanzinnige cadeau)

Check de buitenkant hier


meer info over dit boek:

Jan Ditvorst, Jan Hiddink
€ 30,00 / 16,8 x 23,7 cm / 220 pagina / ca 600 afbeeldingen in vier kleuren / genaaid, gebonden met amerikaans stofomslag / opmaak Chang Chi Lan-Ying / omslagontwerp Max Kisman / uitgave ism Paradiso
ISBN 978 90 76452 49 4

Met ontwerpen van Martin Kaye, Marten Jongema, Kees Maas, Max Kisman, Mirjam Unger, Henri Lucas, Joppe Rovers, Meeuw, Zeloot, Parra, Experimental Jetset, Machine, Niels Meulman & P.J.Frith, Hotel, Ron van Roon en anderen.
Van alle opwinding, dynamiek en ‘reuring’ van veertig jaar concerten in het Amsterdamse Paradiso zijn naast een handvol bootleg LP’s, een beperkt aantal zwart/wit foto’s en selectief uitgezonden radio-opnamen, alleen nog de posters over. In de loop van haar bestaan zijn er voor de programma’s van Paradiso naar schatting een kleine tienduizend affiches gemaakt. Naast hun functie als promotiemateriaal dragen affiches voor de direct betrokkenen – programmamakers, artiesten, organisatoren en producenten – bij aan de legitimiteit van programma’s. Een goed affiche werkt als bindend element en zal in dat opzicht de kwaliteit van de concerten bevorderen.
Dankzij de aard van haar programmering heeft Paradiso in de loop van haar bestaan een groot aantal uitstekende ontwerpers aan zich kunnen binden; ondanks de korte levensduur van de posters, is er onmiskenbaar veel ambitie in de ontwerpen gelegd. Door de afwezigheid van een huisstijl en het ontbreken van de behoefte aan branding konden de ontwerpers in grote vrijheid werken. De deadline was echter altijd dwingend, en de hoeveelheid te ontwerpen posters was wekelijks groot. Maar een mislukte poster kon in de week daarop alweer gerevancheerd worden.
In zes interviews met Paradiso-ontwerpers wordt de speciale relatie met de concertzaal, de optredende bands en het publiek belicht. Programmeur Kees Heus schetst vanuit zijn positie als een van de opdrachtgevers het klimaat waarin de ontwerpen tot stand kwamen. In het voorwoord en de inleiding van Jan Hiddink en Jan Dietvorst wordt de aanzet gegeven tot een analyse van het verband tussen de grafische output en de ontwikkelingen in de 40-jarige concertpraktijk en de popcultuur in het algemeen.
Paradiso Posters 1968–2008 is een aanzet tot een cultuurgeschiedenis die op deze wijze over dit tijdvak nog niet geschreven is. De omvang en veelvormigheid van 40 jaar programmering van Paradiso is voor een aanzienlijk deel in deze affiches bewaard gebleven