zaterdag, januari 3

Berlijn

Berlijn 2009
17:00
Berlijn- Amsterdam
ICE 140

Nu mijn vrouw en ik in de ICE 140 richting schiphol zitten is het tijd om Berlijn te relativeren en te evalueren. Voordat dit kan gaan gebeuren moet ik toch even zeiken, jawel, ondanks dat het 2009 is en ik mij voorgenomen heb om minder te mekkeren over alles en iedereen kan ik het toch ook nu niet laten om alle mensen in onze coupe af te zeiken. En wel hierom, ze stinken naar uienbrood, lopen niet door en ze zijn vooral Hollands, dit betekent dat ze vooral maar 1 ding voor ogen hebben en dat is ikke, ikke, ikke.


Berlijn; Berlijn is de shit. En wel om de volgende redenen.
Ik hou van de Duitse taal en de talloze Nederlandse grappen die mij te binnen schieten tijdens de kruistocht met mijn vrouw door de stad, gesponsord door min 3, zo was onze favoriete dat de Duitsers nu wel eens onze mooie gazelle fietsen terug moesten geven en anders tegen die mauwer gezet zouden worden wat toch een schade fur Duitsland zou zijn. Maar onze favoriete woorden tijdens deze trip bestonden toch uit de kraker uit de 80 jaren van Mathias Rijn met verdamt ich liebe dich en meine snutzie meine snutzie tjussie uaf der toetsie.

Maar wat heeft Berlijn ons bijgebracht deze trip. Nou het voornaamste is toch wel dat je er goed kan eten, je erg kan lachen om hippe bril dragende, baard hebbende, mutsdragende moffen die allemaal kleine mooie boetiekjes hebben en continu reageren op de woorden hey du!. Daarnaast kun je er mooi plaatjes krijgen en kun je de stad in 2 dagen makkelijk zien. Het voornaamste is dat het verschil tussen oost en west de afgelopen 20 jaar is afgenomen waardoor iedereen hip en smutsig is. Wat mij opviel is dat er veel kunstenaars zitten,je lekkere taart kunt eten en dat als je een keer gaat nooit je sjaal, dikke jas en moonboots moet vergeten, want godverdomme wat hebben mijn vrouw moeten lijden in deze kou.

Ondanks al deze dingen is de stad een absolute aanrader.

Is er dan nog iets te mekkeren? Nou misschien verbaasd het menig mens maar mijn vrouw en ik hebben ons aan bijna niets geërgerd. Waarschijnlijk komt het door de vriendelijke mensen, mooie gebouwen, leuke winkeltjes en een voortreffelijk hotel.

Wat op mij de meeste indruk heeft gemaakt is denk ik toch het joods historisch, niet eens zozeer om het verhaal over de holocaust, wat mij altijd zal blijven verbazen maar vooral om de architectuur. Ik was daarbij vooral onder de indruk van e vormgeving en inhoud van materiaal.

Mijn vrouw zitten eindelijk een beetje te ontdooien in de ICE die ons weer naar onze poesjes gaat brengen en naar de gebeurtenis van alle dag. We zijn uitgeput, hebben kilometers door de sneeuw gebanjerd en hebben vooral heel veel lol gehad.

Mocht je nou een hip gevoelig mode slachtoffer zijn, op zoek naar hippe dingen dan is Berlijn je stad. Mocht je leuke marktjes willen ontdekken en leuke tentjes willen zien, ga erheen!


Mocht je er al een paar keer zijn geweest, goed voor jou!

Tjuusiee aug namens mijne vrouw!